www.buhnici.ro –
informaţie gratis despre lucrurile care
contează
După ce ne-au dat două miliarde pentru
coridorul patru, cei de la UE vor să ştie că nu o să îl lăsăm pradă
gropilor. Aşa că punem taxă pe toate autostrăzile alea puţine. Am
vorbit la ştiri din nou despre
taxa de autostradă care va fi introdusă din 2012 cel mai
probabil, dar mai există câteva detalii de luat în calcul.
Ok, UE ne cere să punem taxe pentru că altfel iar rămânem fără
bani pentru drumuri peste vreo cinci ani. Adevărul este că aşa
este. Habar nu aveam însă că taxa abia acoperă cârpelile, darămite
toate cheltuielile anuale.
Autostrăzile se concesionează în occident şi cam asta vom face
şi noi. Adică le vom da unor firme să le întreţină câte 10-20-30 de
ani şi să le taxeze. Iar, cum taxa nu va acoperi toate
cheltuielile, le vom mai da şi bani de la buget pentru toate astea.
Nu vă indignaţi, aşa merge treaba. O taxare care să acopere
cheltuielile pe bune ar face taxa de autostradă de vreo 5-10 ori
mai mare şi nimeni nu ar mai merge pe autostrăzile noastre
scumpe.
Cum se ajunge aici? Păi e simplu. Dacă pentru construcţia unui
kilometru de autostradă plătim 5 milioane de euro minim (să zicem
chiar 7-8 milioane la preţuri rezonabile, fără să mai vorbim de
Bechtel cu 15,6), atunci 100 de kilometri vor fi costat 500 de
milioane de euro până să circulăm pe acolo.
În cât timp credeţi că vom putea pune 100 de milioane de taxe de
trecere ca să ne scoatem banii cu construcţia? Să zicem că va fi o
nebunie de trafic, cam ca pe DN1 cu 20.000 de maşini în 24 de ore.
Împărţim 100 de milioane de euro la 20.000 de maşini şi ne dă 5000
de zile, adică 13,7 ani. Şi nu am pus la socoteală deszăpezirea,
reparaţiile ocazionale, accidente, reparaţii capitale. Toate
preţurile sunt la minim şi tot ne ducem spre 20 de ani pentru
amortizare. În realitate, taxele abia ne vor ajunge aşadar pentru
păstrarea drumurilor făcute cu bani de la Uniune.
În afacerea asta vor face profit doar benzinăriile, firmele de
deszăpezire şi cele care vor interveni pentru reparaţii. La cum
merge treaba pe la noi, mi-e teamă că cel mai bine vor merge însă
firmele de tractare care vor aduna vitezomanii şi rablele de pe
marginea drumului.
La unguri, vinieta de autostradă i-a scos pe mulţi înapoi în
drumurile naţionale, iar reţeaua ungurească de autostrăzi se
dovedeşte cel mai mare fiasco financiar, deşi este superbă ca
realizare de infrastructură. Dar să ajungem noi până acolo, să avem
pentru ce plăti.